Chronisch ziek zijn als zielendoel

In haar boek “Gesprekken met Jeshua” schrijft Pamela Kribbe het volgende over het doel van chronische ziekte :

“Het doel van  ziekte is een beter en dieper verstaan van jezelf. Genezing (op fysiek niveau) kan daar het gevolg van zijn. Dat is niet altijd zo. Het is niet altijd zo dat ziekte oplost zodra je bij de kern van de blokkade komt.

Bij chronisch ziekte zie je dat er een hardnekkig probleem is dat steeds blijft terugkeren in je leven. Juist op kwetsbare momenten wanneer je het kontakt een beetje verliest met jezelf, keert het ziekte beeld terug en soms zelfs in versterkte mate. (DIT BEAAM IK OVERIGENS MET 100%). Dit kan zeer ontmoedigend zijn en ik vraag jullie dan ook vanuit een ander perspectief hierna te kijken. Probeer de ziekte niet de deur te wijzen. Probeer haar te zien als een welkome gast.

Mensen die met chronisch ziekte leven, hebben een zeer uitdagende taak op zich genomen. Ze zijn op zielsniveau bereid geweest om deze strijd aan te gaan, en met de strijd bedoel ik niet de strijd tegen de ziekte maar met de eigen angsten, strijd met ideaalbeelden wat je zou moeten kunnen in het leven. Dit getuigt van veel moed.

Vaak kiest de ziel voor een chronische ziekte omdat zij in dit leven een bepaald thema op heel geconcentreerde wijze wilt uitwerken. De ziel werpt je steeds terug op bepaalde emoties. Er is een emotioneel patroon dat de ziekte begeleid. Je hiermee steeds geconfronteerd te zien is een zware opgave maar voor de ziel zee vruchtbare weg.

Vaak zijn deze levens juist van enorme diepgang en innerlijke rijkdom, die niet altijd voor anderen zichtbaar is. Het is dan ook niet goed steeds te hopen of aan te dringen op verbetering, omdat de ziekte vaak het proces heeft van een spiraal, dus een bewegende circel waardoor je steeds op hoger niveau komt, ook al val je ogenschijnlijk steeds terug in ziekteverschijnselen. Dit is niet zo op spiritueel niveau. Op spiritueel niveau val je niet terug, maar bereik je steeds diepere dieptes in het doorleven van bepaalde gevoelens, die allicht in andere levens zijn ondergesneeuwd gebleven.”

Ze rekent op deze manier ermee af dat ziekte je eigen schuld is en dat je jezelf weer helemaal zou moeten kunnen genezen, zoals dat ik spirituele kringen helaas nog te vaak te horen is. Vaker door mensen die nooit zelf ernstig ziek zijn geweest dan andersom. Er hangt nogal een taboe om dit onderwerp en op healers met een ziekte al helemaal.

Bovenstaand stuk vind ik daarom juist mooi en ik ervaar het zelf zo omdat deze ziekte me tot dieptes heeft gebracht in mezelf die daarvoor niet mogelijk waren.

Ook ben ik een gelukkiger mens geworden door de lessen van de beperkingen, dan toen ik deze nog niet had. Bijvoorbeeld omdat  toen alles het nog deed in mijn lichaam ik veel roekelozer omsprong met mezelf en mijn lichaam. Ik ben ervan gegroeid als mens en in mijn ziel en het heeft me veel rust gegeven en acceptatie om te zijn wie ik ben.

Ik vind het daarom heel mooi dit stuk met jullie te delen op dit blog.

© All rights reserved; Chantal JT 2016

Over Chantal's blog

Persoonlijk Blog over de ziekte van Lyme, natuurgeneeskunde, medium schilderijen en tekeningen, spiritualiteit.
Dit bericht werd geplaatst in Verzamelcategorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Chronisch ziek zijn als zielendoel

  1. Dank je voor het delen Chantal. En zo mooi dat stuk van Pamela. Ik kan me er helemaal in vinden! Die verdieping en focus is inderdaad wat er op zielsniveau gebeurt wanneer je chronisch ziek bent.
    Veel liefs Cathelijne

  2. Chantal van Sundert's blog zegt:

    Graag gedaan Cathelijne..altijd welkom ;-)..ik ben blij dat je je erin kunt vinden! Liefs, Chantal

Geef een reactie

