Armoede versus rijkdom

Gisteren zag ik iets wat ik nooit iemand eerder heb zien doen in Amsterdam. Er zat een gesluierde vrouw geknield in gebedshouding haar gezicht naar de grond gericht. Voor haar stond een bordje waarop je geld kon neerleggen. Ze had haar handen voor zich gevouwen alsof ze in gebed was. Het was in feite een smeekbede om een aalmoes en dat terwijl het vroor. Het was indrukwekkend niet alleen vanwege de dramatische houding en de temperatuur maar ook omdat ze zich helemaal niet bewoog. Ik denk dat ze haar gezicht niet durfde laten zien, uit schaamte vandaar de bewegingsloosheid. Er zijn echt mensen die zo radeloos zijn, dat ze hiertoe over gaan; armoede is overal. En je kunt niet zeggen; ga dan naar de voedselbank, want als je tussen de mazen van het net doorglipt, dan val je overal buiten en kan je alleen bij het “Leger des Heils” of het “Rode Kruis” aankloppen eventueel voor een gratis warme maaltijd.
Maar misschien was de kwetsbaarheid van deze pose in de harde realiteit van onze maatschappij nu, in de vrieskou wel het totaalpakket van dit indrukwekkende tafereel.

vouwen van handen

Zelf lig ik af en toe nog net niet op mijn knieën met een bordje voor geld voor de deur van een winkel, maar weet ik maar al te goed wat het is om “niet te kunnen betalen”voor de dingen die je nodig hebt. Ik heb vaak genoeg moeten aankloppen bij mijn behandelaars voor de behandeling van de ziekte van Lyme en gevraagd voor korting of dat er iets anders geregeld kon worden, bijvoorbeeld door spullen te ruilen tegen een behandeling. Mensen met de (chronische) ziekte van Lyme krijgen hun behandelingen vaak niet helemaal vergoed en hebben veel meer behandelingen nodig dan dat er vergoed wordt.(Chronisch) Lyme-patiënten staan hierdoor maar al te vaak in de kou en niet alleen bij vriestemperaturen rond deze tijd van het jaar. Ook ik heb afgelopen jaar zelf een paar weekjes bij de voedselbank gelopen en geloof me dat is geen voedsel dat gezond en lekker is.
Armoede zit overal; niet alleen bij de vluchtelingen, de bedelaars op straat, de één ouder gezinnen maar ook bij mensen met een onderkende ziekte die al hun geld dat ze hebben uitgeven aan hun genezing. Ik heb hierdoor geen koelkast en op vakantie ben ik ook heel lang niet meer geweest. Ik zou echt heel gelukkig zijn met een week vakantie aan zee of in de Ardennen in een caravan.

Mijn rijkdom zit er echter in dat ik alles op alles zet om beter te worden en gelukkig lukt dat steeds met behulp van de juiste mensen.  Dat dat tot nu toe wel steeds gelukt is  vind ik geweldig! Ook dat is “a kind of Magic”.

magic

Echte armoede zit hem natuurlijk niet bij de mensen die hard geld nodig hebben, maar bij mensen die niet in hun rijkdom willen of kunnen delen. Creativiteit om met een bepaalde situatie om te gaan, zoals met armoede is ook een rijkdom ;-).

Ik ben Chantal van Sundert. Ik ben 44 jaar en in 2010 werd bij mij de ziekte van Lyme ontdekt. Nadat deze behandeld werd met anti-biotica en ik niet genezen was, werd ik uitbehandeld verklaard door de artsen. Ook zou ik alsnog toch een andere ziekte hebben.

De chronische ziekte van Lyme is een levensgroot probleem in Nederland om behandeld te worden maar ook om bijvoorbeeld een uitkering te krijgen, omdat de ziekte nogal moeilijk te diagnosticeren is. Veel patiënten krijgen hierdoor niet de zorg die ze nodig hebben.

Alles van dit blog mag worden gedeeld, mits u er de naam van de auteur, mijn naam, erbij vermeld en een link naar mijn blog; https://chantaljtsblog.wordpress.com. Bedankt voor de medewerking.

 

Over Chantal's blog

Persoonlijk Blog over de ziekte van Lyme, natuurgeneeskunde, medium schilderijen en tekeningen, spiritualiteit.
Dit bericht werd geplaatst in Omgaan met chronische ziekte en beperkingen, Verzamelcategorie, Ziekte van lyme en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Armoede versus rijkdom

  1. Letty zegt:

    Ik heb je blog gedeeld. Ik vind je echt heel erg dapper. Lopen voor Lyme had voor jou ook wat geweest. Ik heb begrepen dat de inschrijven gesloten is. Ik weet niet of een mailtje naar de organisatie helpt. Anders kun je misschien op een andere manier iets verzinnen, schilderen voor anderen bv?

    • Mijn schilderijen zijn tegen donaties te verkrijgen… voor geld voor de behandelingen. Ook maak ik op aanvraag een persoonlijk schilderijtje voor iemand met een doorgekregen boodschap.
      Ik sta op de reservelijst van “Lopen voor Lyme”, dus het is afwachten.

  2. Pingback: Ziekte van Lyme; Armoedeval dreigt voor chronische patiënten | Mijn leven met de chronische ziekte van Lyme

Geef een reactie

