Gebed tot de Heilige Antonius van Padua

Ik heb afgelopen week een viering bij gewoond voor Antonius van Padua.

Nu moet men weten, lieve lezers, ik ben geen kerkganger, maar ik heb met buitengewoon veel plezier de mis bijgewoond.

Mijn wortels liggen in het strenge Katholieke Zuid Nederland alwaar ik opgroeide aan de Maas in een dorpje dat zeer katholiek was en het was zelfs een bedevaart oord was voor de Heilige Sint Cornelis.

Als kind heb ik dus aardig wat processies meegelopen verkleed als Engel, of Apostel. En later als lid van de Fanfare waar we verantwoordelijk waren voor de processie liederen en muziek. Oei ik herinner me nu ook weer het langzame processie ritme dat we moesten aanhouden. Je voelde je dan echt heilig en liep plechtig in de processie mee.

Nu woon ik al zeker 24 jaar in het Noord Hollandse Amsterdam en ik voel me verder niet erg aangetrokken tot de kerk maar ik voel mij er wel mee verbonden. Het toeval wil ook dat ik in een buurt woon waar zowat de enigste Katholieke Kerk van Amsterdam is gevestigd.

Ik kan me daarom wel eens daar bevinden om een kaarsje op te steken. Er is daar een bijzonder mooi Maria altaar. De gemeenschap is een R.K. Kerk van St. Franciscus van Assisi, wat ik wel heel bijzonder vind.

Afgelopen week werd een Antonius viering gevierd. Naar wat ik begrepen heb wordt de viering al een eeuw gevierd in de gemeenschap.

Ik schoof in de kerkbanken zonder verwachtingen en heb meegebeden.

De Maria gebeden en het Onze Vader. Hoewel ik zinnen die ik niet vind passen of die waar ik niet achter sta niet uitspreek, of meebidt, heb ik het een plezierige bijeenkomst gevonden.

Vooral omdat er aan het einde van de mis in processie! door de kerk werd gelopen. We liepen al zingend achter de priesters aan. Er werd uit volle borst meegezongen. We zongen een lied aan “Antonius van Padua”. Hoewel ik in de kerkbanken zat en me werkelijk verbaasde erover dat er van ons verwacht werd om in processie door de kerk te gaan, heb ik toch meegedaan. En wat had ik plezier.

Samen door de kerk gaan , het had zo iets on Hollands dat ik me niet kon ophouden met lachen van plezier (let op; geen uitlachen). Er waren weinig blanke mensen die meededen en wellicht was dat ook waarom ik me niet in Amsterdam waande maar ergens in Brazilië.

Antonius van Padua

In ieder geval, ik heb genoten en het was verbindend en fijn.

Natuurlijk kregen we naar afloop iets mee naar huis waaronder onderstaand gebed dat ik hier met jullie deel. Het gebed was met een touwtje gebonden aan een broodje dat werd gezegend.

Het mooiste is dat met tijd en wijle thuis het gezang aan Antonius weer bovenkomt en ik het een heerlijk gevoel vindt. Daarnaast is het ook zo dat ik heb gebeden voor het hervinden van mijn gezondheid en ik voel dat dit gedragen werd en dat was echt fijn.

Wellicht omdat ik vraag om me werkelijk te genezen. Lieve Antonius, ik doe mijn aandeel, ik heb er werkelijk alles aan gedaan en doe dat nog steeds. Doet u het Uwe? Zo hoef je het allemaal niet alleen te dragen.

Sinds kort zijn de kerkklokken weer in werking en nu worden er elk uur de klokken geluid. Ook dat vind ik fijn. Zo wordt ik wel eens in de nacht of vroege ochtend wakker en hoor ik hoe laat het is door het luisteren naar de slagen van de klok. Het brengt me iets ik voel me er fijn bij, het herinnert mij aan vroeger. Wellicht een terugdenken aan de fijne herinneringen uit mij jeugd. Waarschijnlijk is dat het waarom het me zo gelukkig maakt.

Gebed:

Trouwe vriend van allen die het moeilijk hebben

Trooster van allen die bedroefd zijn

Tot u bid ik, omdat U bij God bent

U was een voorbeeld van oprecht geloof, van naastenliefde en nederigheid

Heilig Antonius, mijn leven kan soms moeilijk zijn en verdrietig

Help mij dan, wees een vriend en voorspreker bij God

samen met U en God verheerlijken en danken.

Amen

Over Chantal's blog

Persoonlijk Blog over de ziekte van Lyme, natuurgeneeskunde, medium schilderijen en tekeningen, spiritualiteit.
Dit bericht werd geplaatst in Gebedsgenezing en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

