Stoepboeren en – boerinnen

Stoepboeren zijn mensen die wilde groente & fruit plukken dat ze langs de kant van de weg tegen komen, zoals brandnetels,en dit aan hun menu toevoegen. 

Ik ben zelf zo’n stoepboerin. Ik ben vandaag thuis gekomen met verse getopte brandnetels en ruim twee handen vol rozenbottels. Van de brandnetels maak ik een soepje en de rozenbottels heb ik toegevoegd aan mijn bietensoep. Op smaak gemaakt met tamari en geraspte kokos is dit afgekoeld een heerlijk smaakvol gerecht.

Ik vind het leuk op die manier mijn dieet aan te vullen. Het is mijn manier van natuurbeleving in de stad. Zo pluk ik graag ieder jaar vlierbloesem, vlierbessen, bramen en laatst is daar echinacea bij gekomen een bloem waarvan ik een tinctuur heb bereid.

 

In het droomboek dat op 13 September j.l.aan koning Willem Alexander werd uitegereikt  stond een hele bijzonder droom van een bejaarde vrouw. Ze opperde dat Nederland gelukkiger kon worden wanneer er overal fruitbomen geplant zouden worden, waarvan iedereen gratis mag plukken. Ik vind het een heel leuk idee. Het is eigenlijk een uitbreiding van het stoepboeren , zeg maar. 

 

Als je stoepboert, dan doe je dat niet alleen in je eigen omgeving maar overal waar je gaat of staat kijk je rond naar of er wat te eten groeit.

Vorige week in Overveen bevond ik mij in mijn eentje tussen twee overvolle pruimenbomen. Ik heb mijn zakken gevuld met gevonden fruit en ze ware echt heerlijk. Ik denk dat het ongeveer de lekkerste pruimen waren uit heel mijn leven. En het was heel leuk om midden in een rijke villawijk pruimen te staan plukken zo stiekem van een boom waarvan je de eigenaren niet kent en je het gevoel hebt dat ze elk moment naar buiten kunnen komen en je aangeven bij de politie voor diefstal hahaha. Ik voelde me zoals Jantje die ook wel eens pruimen ging plukken ;-).

Image

Kortom stoepboeren is leuk, je bespaart er wat centen mee en het is ook heel avontuurlijk!

 

Ik wens iedereen een fijne dag toe.

 

Ik hoor graag of jij ook wel eens stoepboert en wat jouw avonturen hierin zijn.

Over Chantal's blog

Persoonlijk Blog over de ziekte van Lyme, natuurgeneeskunde, medium schilderijen en tekeningen, spiritualiteit.
Dit bericht werd geplaatst in Verzamelcategorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

