Over de bijen en stoepboeren

In het Westerpark in Amsterdam is het eerste landelijke stadsbijenhotel geopend. Ik heb er een bezoekje aan gebracht.Het bestaat uit een houten stalletje dat afgesloten is voor publiek met daarin drie dozen waarin bijen wonen. De bijen moeten beschermd worden, mede als gevolg van het te vroegtijdig maaien van al onze bermen. Hierdoor hebben een heleboel bijen geen eten en sterven ze dus uit.

Je vraagt je af waarom stadbestuurders niet nadenken op een manier die past bij de natuur. Volgens mij is dit alles het gevolg van het schematisch denken, waardoor mensen niet meer nadenken of eigenlijk niet meer intuitief weten dat bermen helemaal niet gesnoeid dienen te worden in Augustus omdat ze hun doel nog dienen, zoals het voeden van de bijen o.a. Maar nu denkt men nog in termen als “ze moeten gesnoeid worden”. Als je vraagt waarom, dan is het voor hun voor de hand liggende antwoord:”omdat het moet”, want het staat immers op de agenda en anders raakt ons schema door de war. 

 

Het schema , let wel, het natuurlijke schema bedoelen ze hier uiteraard niet mee wat dat is grondig door de war geraakt.

 

Voordeel van het vroegtijdig maaien van de bermen is wel dat er nu alweer nieuwe brandnetels opduiken. Dat is dus voor de tweede keer dit jaar. Fris en jong zijn brandnetels het krachtigst.

Ik wandel graag door Amsterdam. Bos en Lommer, waar ik woon is mijn favoriet. Het liefst stop ik dan ergens onderweg en drink ik een bakje thee of koffie en lees ik een krantje. Heel erg 2013 zijn de ontwikkelingen op gebied van toenemend bewustzijn over onze gezondheid.

Leuk vond ik het vandaag om te lezen dat men in toenemende mate biologisch is gaan eten en gaan (stads) tuinieren. De schrijver van het artikel plaatst daarbij als kanttekening dat dat wel eens slecht zou kunnen aflopen omdat er straks alleen nog maar biologisch geteelde fruit en groente te koop zijn en dat is niet te betalen voor de armsten onder ons.

Ik betwijfel of dat waar is. Mij valt op dat er onder de armen juist ook veel groententuintjes houders zijn . Iig zijn er veel minderheidgroepen die tuinieren hier in Amsterdam. En daar zijn ook veel Nederlands Marokkaans en Nederlands Turkse families bij die van huis uit al feeling hebben met (biologisch) tuinieren en eigenlijk al geruime tijd hun tuintjes hebben. Ik geloof het dus niet. 

 

Nog zo’n mooie stelling in de krant waarin ik eigenlijk wel geloof is dat veganisme DE oplossing is voor alle problemen die we hebben op maatschappelijk- en ecologisch gebied. Veganisten eten enkel plantaardig, nuttigen geen melkproducten en leveren hierdoor geen actieve bijdrage aan het produceren van vleesconsumptie en zoals we weten is dat  juist een hele schadelijke industrie voor onze gezondheid; de vleesindustrie.

Zo volg ik het nieuws een klein beetje en zelf ben ik erg voor veganisme. Dat gaat eigenlijk vanzelf.

Vandaag heb ik van mijn rozenbottel- vondts  samen met bieten een soep gekookt op smaak gemaakt met geschaafde kokos en een eitsie pietsie tamari.

 

Deze heb ik laten afkoelen en eet ik koud op. Het geeft me voldoening om op deze manier een toevoeging aan mijn dieet te geven, door dingen toe te voegen die je op straat vindt of plukt. Daar heb je dus een naam voor en dat is stoepboer. De stad als je tuin , zeg maar.

 

Ook een leuke woordvondst vond ik een artikel over een intuitief kok. Dat is een vrouw die kookt met de dingen die ze in haar tuin heeft staan en dat doet ze op gevoel.

Veel plezier met alles en tot de volgende keer! 

 

 

 

Over Chantal's blog

Persoonlijk Blog over de ziekte van Lyme, natuurgeneeskunde, medium schilderijen en tekeningen, spiritualiteit.
Dit bericht werd geplaatst in Verzamelcategorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

