Teek NOOIT verwijderen met groene zeep!

Onlangs heb ik het bericht gelezen op facebook over het verwijderen van een teek d.m.v. groene zeep.

groene zeep
Wanneer je dus gebeten wordt door een teek, zou je volgens de schrijfster het insect kunnen verdoven met een doekje met ether of door de teek onder te smeren met groene zeep.

Volgens mij klopt het bericht echter niet en is het niet goed om dat op deze manier te doen en zelfs gevaarlijk. Welliswaar kun je zo gemakkelijk de teek verwijderen, maar de teek zal zich ziek voelen en gaan overgeven terwijl hij in je arm, been etc. zit en dan wordt je juist ziek…tenminste als de teek besmet is.

Bij een onbesmette teek is dit wel handig, maar helaas kan je dat niet zien van de buitenkant. Een andere manier is om de teek d.m.v. een pincet te verwijderen, en dat moet je ook heel voorzichtig doen en op een bepaalde manier. Denk ook niet aan het verwijderen met Ether, want dan heb je hetzelfde probleem als met de groene zeep.

Wil je dit zoveel mogelijk delen, want het is belangrijk geen onjuist nieuws te verspreiden en ik vind het jammer dat dit gebeurd is.

Een vriendin reageert hierop als volgt: “Zoals met alles is er voor en tegen. Ether verdoofd de teek zodat die zich niet vaster zet in zijn gastheer. Wanneer ze verdoofd is komt ze makkelijker los en doet het minder pijn. Ik heb deze methode zelf al meermaals toegepast zonder nadelige gevolgen. Wat betreft zeep weet ik het zelf niet, het lijkt me meer geluk te moeten hebben of de teek al dan niet besmet is. Als een besmette teek zich heeft vastgezet lijkt het me logisch dat er sowieso al schade is toegebracht.”

Ik vind het verbijsterend dat ze schrijft: “zonder nadelige gevolgen”. Je kunt eenvoudigweg niet weten of de beet geen nadelige gevolgen heeft. Soms wordt de ziekte van Lyme pas jaren na een tekenbeet bij iemand actief. Al die tijd was de bacterie in sluimerende staat aanwezig in het lichaam, maar bij een verzwakking van het immuunsysteem plotsklaps kan de ziekte ineens toeslaan.

Daarbij klinkt het verwijderen met groene zeep logisch, maar dat de teken gaan overgeven hiervan vind ik ook logisch klinken..dat zou ik ook gaan doen als iemand mij zou smoren met groene zeep;-))

Dus het is aan eenieder de keus het beste te kiezen. Maar geloof mij nou maar….het is gewoon beter om geen risico te lopen op een besmetting. Je kunt zo een heleboel ellende voorkomen. En voorkomen is heel veel beter dan genezen.

Mijn advies: koop een tekentang, lees de instructie hoe je een teek verwijderd en gebruik de groene zeep om je keukenkastjes en je w.c. te boenen, maar niet om een teek mee te verwijderen. Let na het verwijderen van de teek heel goed op de rode kring en  mocht je je vreemd ziek gaan voelen ga dan onmiddellijk na de huisarts. Omdat er in een laboratorium onderzoek gedaan kan worden bij een teek, is het ook handig om de teek die je gebeten heeft te bewaren. Je kunt zo erachter komen of je door een met Borrelia besmette teek bent gebeten of niet.Omdat de testen die gebruikt worden nog vaak foutieve resultaten geven, is het dus wel heel handig om de teek die je gebeten heeft te bewaren. Op die manier heb je in ieder geval iets meetbaars in handen als bewijs.

Over Chantal's blog

Persoonlijk Blog over de ziekte van Lyme, natuurgeneeskunde, medium schilderijen en tekeningen, spiritualiteit.
Dit bericht werd geplaatst in Ziekte van lyme en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Teek NOOIT verwijderen met groene zeep!

  1. Reblogged this on Chantal van Sundert's blog and commented:

    Reblog: nogmaals deel ik dit bericht omdat er op facebook nu al voor het vierde jaar het onzin bericht circuleert over een teek verwijderen met groene zeep en dat is ronduit levensgevaarlijk!!

Geef een reactie

