Voorkomen is beter dan genezen

honk hate ticks

Gisteren ben ik voor een behandeling geweest bij een natuurgeneeskundige praktijk in Noord-Holland voor de ziekte van lyme. Uit de 10 mensen die ik er heb gesproken en gezien, waren er 4 met de ziekte van lyme. Door de dag heen sprak ik mensen die ook weer andere mensen kennen die lyme hebben, of hebben gehad. Als je het hebt kom je er niet altijd vanaf of kan je er b.v jarenlang mee rond lopen. Een vrouw die ik gisteren sprak had tien jaar lang lyme gehad en was er nu geheel van af.

De praktijk was in de buurt van het natuurgebied ’t Twiske en het schijnt dat daar mensen beten hebben opgelopen. Dat kan overigens overal gebeuren. Wat me opviel is dat er nogal panisch gedaan wordt over of je dan nog wel buiten kan komen en niet bang bent weer een tekenbeet op te lopen. Nee dat ben ik niet, want als je zo begint kan je nergens meer komen. Wat belangrijk is is dat je je niet gek laat maken en dat je altijd zorgt dat je nadat je buiten bent geweest jezelf checkt op tekenbeten. Doe dat vooral op plekken waar je niet zo goed bij komt zoals onder je oksels, in je knieholtes , in je nek etc. Lange broeken dragen en truitjes met lange mouwen is ook en goed idee. Maar wel wat warm nu.

Wat mij betreft zou ik zeggen “pas goed op” en geniet van de natuur. Deet, of teatree-olie gebruiken om insecten af te weren en meteen laten behandelen als je een rode kring ziet na een beet! De teek verwijderen met een tekentang (en nooit met groene zeep!) Zo kom je al een heel eind.Wil je toch preventief behandelen, wat steeds meer aanneembaar is omdat een besmetting vaak pas jaren later opspeelt ondersteun dan je weerstand zoveel mogelijk met weerstandverhogende middelen. Of zoek een goede natuurgeneeskundige praktijk op. In het stadium voor de rode kring zal geen huisarts je preventief anti-biotica willen voorschrijven hoewel dat wel het meest slimme zou zijn. Misschien over een aantal jaar dat dan het kwartje valt, maar nu moet je vooral elf alles goed in de gaten houden.

Overigens had ik een jaar geleden weer een tekenbeet opgelopen, terwijl ik wel heel goed oppas. Het was gewoon gebeurd terwijl ik in het park onder een boom zat. Bij thuis komst had ik een tekenbeet tussen mijn vingers. De teek heb ik er toen bij de dokter uit laten halen. Een ongeluk zit dus in een klein hoekje.

Voorkomen is gewoon beter dan genezen. Dit preventieve middel moet je innemen en het beschermd tegen een besmetting. “Toa free Samento (druppels)”. Denk er wel aan dat dit middel alleen werkt als je het al een tijdje inneemt en op regelmatige dagelijkse basis dit doet.

Hopelijk heb je wat aan deze tips. Meestal staat men er niet zo snel bij stil dat zoiets kan gebeuren. Maar ik kan je verzekeren dat wanneer je eenmaal besmet bent geraakt en de ziekte van lyme hebt, je deze gebeurtenis nooit meer zult vergeten.

Heb je nog ideeën of tips? Deze zijn altijd welkom!

Over Chantal's blog

Persoonlijk Blog over de ziekte van Lyme, natuurgeneeskunde, medium schilderijen en tekeningen, spiritualiteit.
Dit bericht werd geplaatst in Lyme natuurlijk genezen, Preventie voorkom besmetting van een teek en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Voorkomen is beter dan genezen

  1. shivatje zegt:

    Ik had spijtig genoeg ook gisteren en teken op mijn lichaam. Snel het nodige gedaan en ja in het oog houden.
    Maar zo is het als je het beschrijft. Als je er een angst voor hebt om te wandelen moet je niet meer buiten komen.

    Aum Shanthi

    • Dank voor je bericht. Het is heel slim om je weertand te verhogen dus echinea c of vitamine c te nemen. Dit is het stadium waarop de besmetting plaats vindt en niet iedereen krijgt een rode kring, velen mensen zelfs helemaal niet. Dus ook al hou je het in de gaten, het kan zo zijn dat je wel gebeten bent door een besmette teek en dat je helemaal geen rode kring krijgt. Twee weken antibiotica nemen zou eigenlijk het beste zijn.
      Maar je zou ook de teek moeten bewaren, deze kan je laten onderzoeken en dan weet je of de teek besmet is of niet.
      Dat is een tip, omdat de testen zo lastig en onbetrouwbaar zijn.

      • shivatje zegt:

        Klopt Chantal nu ze zat er nog maar juist in. En ik ben het nodige al aan het nemen. Het klopt van die rode kringen of plekken maar wat wel altijd voorkomt is op een moment moeheid en ook dat moet je in de gate houden.
        Wat ook heel goed helpt is het geregeld aansmeren van Tea Tree olie. Dat trekt het nodige eruit.

        Ik heb het beetje niet bijgehouden, en ja mensen Chantal heeft gelijk. Eigenlijk is dat het beste om het dan te laten testen op de bacterie. Want niet iedere teek is besmet met de bacterie.
        Wat ook van belang is datum bij te houden. Mocht je toch een probleem hebben dat je het kan aanhalen als het nodig is.

        Aum Shanthi

      • ja en als de teek een besmetting heeft is dat ook een bewijs voor artsen..later. Dus teek bewaren, zou ik zeggen.

        Ja klopt moeheid, malaise, koorts, rillingen etc.

      • shivatje zegt:

        Heb ik spijtig niet gedaan.
        Volg de raad echt op van Chantal mensen

        Aum Shanthi

  2. 🙂 weet je Shiva, ik denk dat ik op een moment gebeten ben ongeveer 4 jaar voordat ik doodziek was. Ik kreeg toen last van de ziekte van Lyme omdat de besmetting sluimerend was en omdat ik een heel groot drama in mijn leven meemaakte. Dat drama was de doodsklap, want ik kon geen weerstand meer bieden tegen de besmetting. Dus het maakt nogal uit hoe je in je vel zit en wat je mee maakt. Niet iedereen krijgt de ziekte van Lyme, dus ook niet als je weldegelijk besmet zou zijn..dat ter aanvulling. Bedankt voor je input en fijne avond!

  3. shivatje zegt:

    Goedemorgen Chantal.

    En belangrijkste dat je schrijft maar ook niet om zo maar even niets te doen is dit.

    Niet iedereen krijgt de ziekte van Lyme, dus ook niet als je weldegelijk besmet zou zijn.

    Toch het van belang om zekerheid te willen hebben om bloed te laten prikken.

    Aum Shanthi

    • Iedereen kan weldegelijk de ziekte van Lyme krijgen daar heb je gelijk in en oppassen en laten onderzoeken is van groot belang! Toch geldt meestal dat altijd meerder factoren mee bepalen bij het ontwikkelen van een ziekte , ook bij de ziekte van Lyme.

      • En waar het ook om gaat, juist het onderzoek zo vroeg mogelijk te laten doen want dan kan je het zo snel mogelijk gaan behandelen..en niet na jaren waardoor de bacterie kans heeft gekregen ongezien te gaan woekeren…

  4. shivatje zegt:

    Ja het is een rotte bacterie als je ermee geconfronteerd wordt.

    Aum Shanthi

Geef een reactie

